hanoi

Anlände i Hanoi i förrgår. Har sovit 2 nätter på ett mysigt litet hotell mitt i smeten. Det var rätt svårt att hitta bra restauranger i närheten men vi hittade ett ställe där vi åt struts och pommes. Sjukt god mat och vitlök smakade det!

Idag är jag sugen på grekisk pyttipanna. Eller grillat kött och potatissallad. Eller grillat kött och klyftpotatis med den goda vitlökssåsen. BRA att jag är sugen på svensk sommarmat. Varför känns det som att det är sommar hemma?

Vi skulle i alla fall flyga från Da Nang klockan 6 på eftermiddagen, men som vanligt i detta gulliga land är det ju förseningar osv hit och dit. Så kvart i 10 på kvällen lyfte planet äntligen. Vi landade här framåt 11 och skulle då hitta något boende. Vi hittade ett billigt, fräscht boende, på Joy Hotel, där vi sen sov i 2 nätter.

I morse vid 8.00 åkte dom andra tjejerna till Halong Bay. Jag som inte åker båt, av alla möjliga anledningar, stannade kvar i Hanoi. Jag tänkte, nu ska jag lyxa till det lite när dom andra åker iväg. Jag checkade in på Zephyr Hotell för en timme sen ungefär. Det här rummet kommer kosta 1.800.000 dong. Det blir ungefär 500 kronor.

Jag kommer ha det bra i alla fall, åkte hit med alla väskor. Fick ingen hjälp alls typ på det förra hotellet in i taxin. När jag stannade här utanför kom det ut 3 killar som tog alla väskor, när jag skulle ta upp en väska hörde jag bara "no, no, no, let me", så jag fick inte ens peta på väskorna. Så checkade jag in, fick ett lite större rum än det jag skulle haft egentligen. Fick information om att jag kunde ringa roomservice 24 timmar/dygn och beställa precis vad jag ville ha. Jag skulle komma ner lite senare och hämta en meny så kunde jag äta i sängen.

En av killarna la alla väskor på en vagn och hänvisade mig till hissen. Jag gick in, han gick in och tryckte på min våning och bad mig vanta uppe. Sagt och gjort, han kom efter en liten stund med alla väskor och tog min nyckel, låste upp rummet och lyfte av alla väskor, jag fick absolut inte hjälpa till. Han gick in, tände, visade mig hur tv och ac funkade, han visade mig vattenkokare, te, kaffe, sprit, vatten på toaletten och i kylskåpet, badkar och telefon. Han la väskorna fint och tackade för sig och sa att jag kunde ringa efter honom om det var något jag önskade.

Jag kommer bli bortskämd här har jag en känsla av. Snart ska jag hoppa in i duschen och njuta ordentligt, jag ska föna håret och platta det och så ska jag ta på mig morgonrocken och inte ta av mig den förrän jag måste ner och hämta en meny. KLART att jag ska beställa roomservice. :D

Så här sitter jag i min ensamhet nu och njuter av tystnaden. Så länge det varar i alla fall. Om någon timme är jag säkert uttråkad till max och längtar tills imorn när dom andra kommer tillbaka.

Så ikväll har jag gott om tid och ska nog lägga ut lite bilder tänkte jag! :D

För övrigt är Hanoi ett kallt ställe. Svensk sommar typ. Jättesvalt på kvällar och morgnar och helt okej varmt när solen tittar fram. Men i övermorgon åker vi till Thailand och DÄR, DÄR väntar solen på oss! :D

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback